Pressmeddelande -
Rekordstark novemberförsäljning för detaljhandelskedjan Rusta
Svenska detaljhandelskedjan Rusta är på frammarsch. Under andra kvartalet uppgick Rustas försäljning till 757 Mkr, en ökning med 23 procent jämfört med samma period 2013. Rustas försäljning under november uppgick till 440 Mkr, en ökning med 26 procent mot samma månad föregående år.
Stark novemberförsäljning för Rusta. Försäljningen under november ökade med 26 procent till 440 Mkr (349) och jämförbar försäljning med 11 procent. Jämfört med samma månad föregående år har 11 varuhus tillkommit, av dessa fyra i Sverige och fem i Norge, och det totala antalet varuhus uppgick per den sista november 2014 till 81. Expansion av varuhusnätet samt ökad försäljning i jämförbara varuhus har skett med bibehållen mariginal under det senaste året.
Rustas försäljning under andra kvartalet ökade till 757 Mkr jämfört med 615 Mkr föregående år, en ökning med 23 procent. Under den senaste sexmånadersperioden har Rustas försäljning stigit till 1 673 Mkr (1 428), en ökning med 17 procent. Jämförbara varuhus ökade med 9 procent.
Rusta har funnits på den svenska marknaden i nära 30 år. Kedjan har idag 76 varuhus runtom i Sverige och målsättningen är att fortsätta växa på den svenska marknaden. Parallellt med expansion i Sverige etablerar Rusta i Norge. Under oktober och november 2014 öppnade Rusta fem varuhus i Norge.
– Jag är mycket stolt över alla medarbetares arbetsinsatser, som gjort vår starka försäljningsökning möjlig. Givetvis är vi nöjda med det ekonomiska resultatet, framförallt att vi lyckats öka jämförbar försäljning betydligt, trots att vi lade ner mycket resurser på strategi- och utvecklingsarbete. Det senaste året har varit intensivt och präglats av mycket arbete med tre stora strategiska beslut som ligger till grund för Rustas framtida expansion; etablering av Rusta utomlands, byggnation av nytt centrallager i Norrköping samt byte av affärssystem för att takta mot internationell expansion, säger Göran Westerberg, VD på Rusta.
Rusta erbjuder ett brett sortiment av hem- och fritidsprodukter av god kvalitet till marknadens bästa priser. Rusta kan hålla priserna nere genom centrala inköp, volyminköp av varor baserat på bredd och effektiv distribution. Genom att ha kontroll på hela logistikkedjan kan Rusta erbjuda marknaden ett brett sortiment av varor som möter kundernas efterfrågan och dessutom göra det till erkänt låga priser.
Ämnen
Vi på Rusta vill att våra kunder ska känna sig välkomna, bli inspirerade och tycka att det är roligt att handla hos oss. På Rusta gör vi det lätt för många människor att köpa hem- och fritidsprodukter av god kvalitet till bästa pris.
Sortimentet förnyas ständigt och anpassas kontinuerligt efter trender och säsonger. Rusta marknadsför, utöver kända internationella märken, ett flertal egna varumärken.
Det första varuhuset öppnades 1986 av entreprenörerna Anders Forsgren och Bengt-Olov Forssell som fortfarande är företagets huvudägare. De har båda en gedigen utbildning och bakgrund inom distribution, marknadsföring och detaljhandel. En lyckosam kombination som skapat det som idag är Rusta.