Gå direkt till innehåll
​Rusta ökar kraftigt – växer med över halv miljard

Pressmeddelande -

​Rusta ökar kraftigt – växer med över halv miljard

Omsättningen ökar alltjämt kraftigt för svenska detaljhandelskedjan Rusta och under verksamhetsåret 2014/2015 når företaget nära 3,6 miljarder i försäljning. Rusta har därmed ökat över en halv miljard i försäljning under det senaste året. Tillväxten drivs av stark jämförbar tillväxt och en lyckad etablering i Norge.

Rustas omsättningen uppgick till 3 591 miljoner kronor under verksamhetsåret 2014/2015, vilket är en ökning med 18 procent jämfört mot föregående år (3 035 mkr). Försäljningsökningen fördelar sig på jämförbara varuhus med 7 procent, vilket är en fortsatt stark utveckling i jämförbara varuhus med hänsyn till hur detaljhandeln utvecklades under året.

Verksamhetsåret 2014/2015 har varit händelserikt för Rusta som gick in i året med en mycket ambitiös agenda. Rustas etablering på den norska marknaden genomfördes i oktober vilket föregicks av ett byte till ett nytt affärssystem vilket nu är fullt operativt i hela kedjan. Både Norgelanseringen och systembytet genomfördes helt enligt plan och med lyckat resultat. Byggnationen av Rustas nya centrallager i Norrköping på 63 000 kvadratmeter färdigställs nu och driftssätts under hösten vilket kommer att säkra kapacitetsbehovet för lång tid framöver. Rusta har dessutom slutfört en total upprustningen av befintliga varuhus runt om i landet. Tack vare detta står nu bolaget väl rustat att ta sig an en fortsatt internationell expansion. Under året öppnades fem nya varuhus i Sverige och sex varuhus i Norge. Rusta har idag totalt 85 varuhus i Sverige och Norge.

”Jag är både glad och stolt över vad vi tillsammans har åstadkommit under året! Det känns otroligt bra att tre tunga strategiska projekt – affärssystembytet, lagerbygget och utlandsetablering - nu är genomförda samtidigt som vi har ökat försäljningen kraftigt! Parallellt har vi öppnat upp fler varuhus i Sverige och fortsatt rusta upp befintliga varuhuslokaler. Rusta är idag välinvesterat och positionerat för fortsatt hög tillväxttakt. Det känns mycket spännande att fortsätta resan!”, säger Göran Westerberg, VD på Rusta.

Rustas expansion fortsätter. Antalet varuhus ska växa på den svenska marknaden, från dagens 78 till 90-100 under kommande år. Parallellt med expansionen i Sverige fortsätter Rustas etablering i Norge. Där öppnade Rusta de första fem varuhusen hösten 2014. I april 2015 öppnade det sjätte varuhuset och under maj öppnade det sjunde. I Norge väntar fortsatt expansion av varuhusnätet, med målsättning på omkring 40-50 varuhus på sikt. 

Ämnen

Kategorier


Vi på Rusta vill att våra kunder ska känna sig välkomna, bli inspirerade och tycka att det är roligt att handla hos oss. På Rusta gör vi det lätt för många människor att köpa hem- och fritidsprodukter av god kvalitet till bästa pris.

Sortimentet förnyas ständigt och anpassas kontinuerligt efter trender och säsonger. Rusta marknadsför, utöver kända internationella märken, ett flertal egna varumärken.

Det första varuhuset öppnades 1986 av entreprenörerna Anders Forsgren och Bengt-Olov Forssell som fortfarande är företagets huvudägare. De har båda en gedigen utbildning och bakgrund inom distribution, marknadsföring och detaljhandel. En lyckosam kombination som skapat det som idag är Rusta.

Kontakter

Cecilia Gärdestad

Cecilia Gärdestad

Presskontakt Ansvarig Corporate PR Koncernkommunikation +46 (0)70 166 48 73
Therése Skalman

Therése Skalman

Presskontakt Market PR Coordinator +46 (0)72 601 75 10

Mycket för pengarna

Vi på Rusta vill att våra kunder ska känna sig välkomna, bli inspirerade och tycka att det är roligt att handla hos oss. På Rusta gör vi det lätt för många människor att köpa hem- och fritidsprodukter av god kvalitet till lägsta pris.

Sortimentet förnyas ständigt och anpassas kontinuerligt efter trender och säsonger. Rusta marknadsför, utöver kända internationella märken, ett flertal egna varumärken.

Det första varuhuset öppnades 1986 av entreprenörerna Anders Forsgren och Bengt-Olov Forssell som fortfarande är företagets huvudägare. De har båda en gedigen utbildning och bakgrund inom distribution, marknadsföring och detaljhandel. En lyckosam kombination som skapat det som idag är Rusta.