Pressmeddelande -
Rusta växlar upp hållbarhetsarbetet och fasar ut engångsartiklar
Det svenska hem- och fritidsföretaget Rusta växlar upp sitt hållbarhetsarbete och kommer under 2019 att fasa ut försäljningen av engångsartiklar i plast till förmån för mer hållbara alternativ. Som en del av sin långsiktiga hållbarhetsstrategi ska Rusta även minska mängden förpackningsmaterial och öka andelen återvunnet material.
– Jag är stolt över att vi på Rusta växlar upp hållbarhetsarbetet ytterligare. Som en av Sveriges största butikskedjor inom hem- och fritidssegmentet kan vi verkligen göra skillnad och medverka till ett mer hållbart samhälle, där återvunnet och andra hållbara material blir självklara val, säger Göran Westerberg, vd på Rusta.
Rustas kvalitets- och hållbarhetsavdelning arbetar med att utveckla socialt och miljömässigt hållbara produkter. Under 2019 ska man fasa ut försäljning av engångsartiklar i plast, till exempel bestick, glas, sugrör och tops. Dessa artiklar ersätts av mer hållbara alternativ som är tillverkade av återvunnet material, papp, trä och bambu.
– Att byta ut vissa material till mer förnyelsebara och återvunna val är bra, men det räcker inte. Mängden material i Rustas förpackningar ska också minska, säger Mats Malmberg, Kvalitets- & Hållbarhetschef på Rusta.
Redan i dag säljs en rad volymartiklar utan konsumentförpackning, exempelvis vattenkokare, LED-ljuskällor och sittmöbler. Under nästa år kommer Rusta fasa ut all frigolit ur förpackningarna och sortimentet av hållbara produkter kommer att utökas.
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Rustas vision är att bli nr 1. för livet hemma. Rustas sortiment är brett och företaget erbjuder varor inom områdena hem & inredning, gör det själv, fritid, skönhet & hälsa, trädgård och jul – alltid till överraskande låga priser. Rusta är ett svenskt företag och det första varuhuset öppnade 1986 i Gävle. Bolaget har i dag mer än 3000 medarbetare och totalt 149 varuhus i Sverige, Norge, Tyskland och Finland.