Rusta öppnar varuhus nummer 200
Detaljhandelskedjan Rusta fortsätter att växa i snabb takt. Under torsdagen öppnar Rusta sitt 200:e varuhus i Kerpen i Tyskland.
Detaljhandelskedjan Rusta fortsätter att växa i snabb takt. Under torsdagen öppnar Rusta sitt 200:e varuhus i Kerpen i Tyskland.
Omsättningen ökar alltjämt för svenska detaljhandelskedjan Rusta. Under det brutna räkenskapsåret 2021/22 som omfattar perioden 1 maj 2021 till 30 april 2022, uppgick koncernens nettoomsättning till 9 467 mkr (8 520), vilket är en ökning med 948 mkr jämfört mot föregående år. Koncernens rörelseresultat uppgick till 814 mkr (633) och rörelsemarginalen till 8,6 procent (7,4%).
Detaljhandelskedjan Rusta meddelar idag att Erik Haegerstrand valts till ny styrelseordförande och tillträder den 1 mars 2022. Rustas nuvarande ordförande Anders Forsgren, tillika medgrundare och huvudägare, kvarstår som ledamot i styrelsen.
Den 24 mars öppnar Rusta fem nya varuhus, alla på hemmamarknaden Sverige. Expansionen sker efter en kraftig tillväxt på samtliga marknader under 2020.
2018 förvärvade svenska Rusta lågpriskedjan Hong Kong. Nu har de två bolagen integrerats och från och med idag byter Hong Kong namn till Rusta. Namnbytet är en viktig milstolpe för Rustas etablering och expansionsplaner på den finska marknaden och sätter en gång för alla punkt för arbetet med att inkorporera verksamheterna.
Idag togs första spadtaget för den nya delen av Rustas centrallager i Norrköping. Anläggningen planeras att kunna tas i drift hösten 2021.
Den svenska hem- och fritidskedjan Rusta fortsätter att växa – och lanserar, under det helägda dotterbolaget Homeshop Ventures, två fristående e-handelsbolag: Ciqola Carpets en skandinavisk mattspecialist samt Happy Angler, nordisk specialist på fiskeutrustning.
Onsdagen den 24 april blir det premiär i dubbel bemärkelse för det svenska hem- och fritidsföretaget Rusta, då kedjan öppnar nytt i Karlshamn på hemmamarknaden parallellt med öppning i norska Mosjøen. Med detta når kedjan 149 varuhus totalt över de fyra butiksmarknaderna.
Idén till Rusta föddes vid ett köksbord i Gamla Uppsala 1979. Nästan 40 år senare har företaget passerat drömgränsen på 5 miljarder kronor i försäljning, kedjan har etablerat varuhus på flera marknader utanför Sveriges gränser – och onsdagen den 24 oktober öppnar Rusta sitt tredje varuhus i staden där idéen föddes.
Rusta slår inte av på expansionstakten. Näst på tur är varuhuspremiär på den norska marknaden, i Narvik, där nytt varuhus öppnar under onsdagen. Hösten 2018 väntar kedjan öppna ytterligare tre varuhus – i Uppsala samt i norska Jærhagen och Tromsø.
Onsdagen den 5 september inviger den svenska lågpriskedjan Rusta sitt nya varuhus i Orkanger. Varuhuset blir det 25:e i Norge. Norgeetableringen har gått över all förväntan. Bolaget trycker nu på gasen för fortsatt expansion i Norge där man redan i november 2018 kommer ha totalt 28 varuhus.
Onsdag 25 april firar Rusta sin 90:e svenska varuhusöppning. Det gör man genom att öppna ett full-size Rusta-varuhus på över 2 000 kvm inne i Täby Centrum-gallerian.
Rusta drar ytterligare upp expansionstakten på norska marknaden. Under veckan 4 - 11 april öppnar bolaget varuhus i Arendal, Hamar och Haugesund. I Norge kommer Rusta öppna i snitt ett nytt varuhus i månaden under resten av 2018.
Vi på Rusta vill att våra kunder ska känna sig välkomna, bli inspirerade och tycka att det är roligt att handla hos oss. På Rusta gör vi det lätt för många människor att köpa hem- och fritidsprodukter av god kvalitet till lägsta pris.
Sortimentet förnyas ständigt och anpassas kontinuerligt efter trender och säsonger. Rusta marknadsför, utöver kända internationella märken, ett flertal egna varumärken.
Det första varuhuset öppnades 1986 av entreprenörerna Anders Forsgren och Bengt-Olov Forssell som fortfarande är företagets huvudägare. De har båda en gedigen utbildning och bakgrund inom distribution, marknadsföring och detaljhandel. En lyckosam kombination som skapat det som idag är Rusta.
Kanalvägen 12
194 61 Upplands Väsby